marți, 1 februarie 2011

Cand incepe razboiul preturilor la alimente?



Si vanzatorii si clientii au ajuns la limita suportabilitatii costurilor, in urma scumpirii alimentelor de baza in toata lumea. Cine va ceda de data asta? La orice majorare a preturilor materiei prime, patronatele anunta la unison scumpiri ale alimentelor. 

Cand incepe razboiul preturilor la alimente?
Pana in prezent, nici un producator nu a declansat un razboi al preturilor pentru a obtine profit din marirea volumului de vanzari.
Preturile la alimente au urcat in ultima perioada de timp, iar tendinta de crestere se va mentine si pentru perioada urmatoare a anului, dupa cum au anuntat oficialii patronatelor din industria alimentara. De ani de zile, producatorii anunta periodic cresteri de preturi, care de cele mai multe ori se vad si la pretul afisat la raft, invocand in principal majorarea preturilor la materia prima sau pretul crescator al carburantilor. Pana in prezent, nu am asistat inca la declansarea unui "razboi al preturilor", astfel incat sa existe un producator in industria alimentara care sa mentina actualele preturi sau chiar sa le reduca si sa-si creasca astfel profitul din cresterea volumului de vanzari. Toate acestea, desi au avut cumva un model anul trecut. Prestigioasa companie suedeza Ikea, prezenta pe piata romaneasca, nu a crescut preturile la produse, desi TVA a crescut, iar decizia a fost anuntata chiar prin intermediul unei campanii publicitare.
Stocuri la producator
Intr-o economie de piata functionala, un astfel de fenomen ar putea avea efect: incerci cu un anumit efort sa nu cresti preturile, dar sa maresti volumul de vanzari. Reprezentantii patronatelor sustin insa ca nu este posibil un razboi al preturilor pe piata romaneasca, desi preturile au ajuns la limita suportabilitatii pentru populatie. Mai trebuie insa mentionat un aspect, cel legat de vulnerabilitatea la cresterea preturilor alimentelor. Potrivit unui studiu al bancii japoneze Nomura, Romania se afla pe locul 12, mai slab pozitionata decat orice alta tara europeana, chiar si decat Tunisia si India. Exista cerere, concurenta e puternica si nu mai ai de unde sa reduci preturile - spun reprezentantii patronatelor.
La ulei, de exemplu, pretul materiei prime a crescut cu 30% incepand din toamna trecuta. Incepand din luna februarie, producatorii se asteapta ca preturile sa creasca. Presedintele Consiliului de administratie de la Argus SA Constanta, Vasile Leu, estimeaza o crestere a pretului la ulei cu 4-5%.
"Pe piata producatorilor de ulei este o concurenta puternica. Desi la materia prima sunt cresteri de 30%, datorita stocurilor pe care le avem, vom face doar o completare a acestora, iar pretul va fi cu 4-5% mai mare. Costurile in industria noastra sunt foarte bine calculate si, desi pe piata functioneaza trei multinationale, nu este posibil ca cineva sa incerce sa scoata prin preturi mici alti competitori. Piata uleiului in Romania este una echilibrata", ne-a declarat Vasile Leu.
In schimb, presedintele Patronatului Roman al Carnii de Porc (PRCP), Gheorghe Caruz, sustine ca pe piata carnii exista un razboi al preturilor directionat din exterior, insa atentioneaza ca din toamna vor fi cresteri de preturi si de 50%.
Carnea se vinde sub pretul de productie
"Producatorii romani sunt impinsi spre faliment. Crescatorii produc carnea de porc in viu cu 6 lei/kilogram si sunt constransi sa vanda cu 4-4,5 lei/kilogram. Pentru comparatie, in 2004, pretul era de 9,8 lei pe kilogram, in conditiile in care energia era de patru ori mai ieftina si furajele costau de cinci ori mai putin. Daca se va continua in acest mod, din septembrie oferta producatorilor va scadea dramatic si vom avea scumpiri de 50%", a precizat Gheorghe Caruz.
Si la zahar vor fi cresteri de preturi in perioada urmatoare, iar patronatele spun ca nu au cum sa reduca sau sa mentina preturile.
"Pretul la zahar va creste atat timp cat petrolul se scumpeste. India, China si Brazilia livreaza tot mai putin zahar brut. Cresterea pretului la zahar se va mentine. Daca in septembrie era 500 de dolari pe tona, acum a ajuns la 700 de dolari pe tona. Producatorii cresc preturile daca exista cerere, iar in prezent acest lucru se intampla", a mentionat Ion Armenean, presedintele Patronatului producatorilor de zahar.
SCUMPIRI
Pretul uleiului de floarea-soarelui creste in luna februarie cu 5%.
Carnea de porc s-ar putea scumpi cu peste 50% din septembrie.
Pretul la zahar va creste continuu pana la sfarsitul anului.
Cele mai mari cresteri
DECEMBRIE 2010 COMPARAT CU DECEMBRIE 2009
CARTOFI 44,5%
ULEI 21,2 %
ZAHAR 5,5 %
PAINE 5,8%
LAPTE 3,6%
CARNE 3%
OUA -4,8%

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu